۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۵۹۵۲۹۳

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ بهمن ۹۷ | آخرین قیمت طلا، سکه و ارز
دولت در لایحه بودجه ۹۸ مبلغ وام ازدواج را ۱۵ میلیون تومان پیش‌بینی کرده بوده، اما امروز کمیسیون تلفیق مجلس، مبلغ وام را به ۳۰ میلیون تومان افزایش داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۸ بهمن‌ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

مقاومت اونس طلا در سطح ۱۳۰۰ دلار
 
قیمت طلا در معاملات امروز با افزایش ارزش دلار، کاهش یافت، اما از آنجاکه سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن تحولات مذاکرات تجاری چین و آمریکا و سیاست فدرال رزرو، رویکردی محتاطانه اتخاذ کرده‌اند، این فلز گران‌بها بالای ۱۳۰۰ دلار ماند.

هر اونس طلا ۴.۳۸ دلار کاهش یافت و ۱۳۰۰.۸۷ دلار فروخته شد. طلا در ساعات اولیه معاملات به ۱۳۰۴.۲ دلار، بالاترین رقم از ۱۴ ژوئن ۲۰۱۸ رسید.

طلا جلسه گذشته از سطح ۱۳۰۰ دلار بالاتر رفته بود.

دونالد ترامپ، روز جمعه در برابر تقاضا‌ها برای بازگشایی دولت بدون تامین بودجه ۵.۷ میلیارد دلار کنگره برای دیوار مرزی تسلیم شد و این اقدام اندکی از فشار بر روی بازار‌ها کاست.

شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر ۶ ارز اصلی در جهان می‌سنجد، افزایش یافت. طلا نیز در اطراف سطح مقاومت روانی ۱۳۰۰ دلار در نوسان است.
_______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز یکشنبه افزایش اندکی یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۷۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۱.۲ دلار معامله می‌شود.

محمد کشتی آرای درباره تغییرات قیمتی در بازار امروز طلای تهران گفت که قیمت‌ها نسبت به عصر دیروز کاهش یافته است. او می‌گوید: عصر دیروز برخی بازاری‌ها به دلیل حدس از افزایش قیمت جهانی طلا در روز جاری خرید و فروش‌های خود را افزایش داده بودند که همین امر به التهاب و افزایش قیمت‌ها در بازار دامن زده بود، اما با کاهش قیمت جهانی از التهاب بازار طلا هم کاسته شد و قیمت‌ها روند نزولی را پیش گرفتند.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری با افزایش نسبت به نرخ پایانی دیروز، ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت فروش یورو نیز در صرافی‌های بانک ها، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان است.
_______________________
 
دو نرخی بودن ارز فسادخیز است/دلار ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم نرسید

سعید اسلامی، اقتصاددان در رابطه با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی گفت: به طور کلی وجود چند قیمت در هر کالایی، ایجاد رانت می‌کند و عملا تخصیص آن در کشور ما که دارای سطح شفافیت پایین است، نتایج بدتری دارد؛ این در حالی است که در ایران نیز، بخش‌های دولتی و حاکمیتی مسلط بر اقتصاد هستند و بخش‌های خصوصی بزرگ هم، از طریق ارتباط با نهاد‌های دولتی، بزرگ شده اند؛ بنابراین شائبه وجود رانت و فساد بر کالا‌هایی که چند قیمتی هستند، همواره وجود خواهد داشت.

این اقتصاددان افزود: از ابتدای سال ۹۷ که بار تورمی قیمت دلار در بازار آزاد، به همه کالا‌هایی که به اصطلاح قرار بود ارز دولتی (۴۲۰۰ تومانی) دریافت کنند، کشیده شد، بخش بزرگی از این کالا‌ها با قیمت دلار قابل معامله در بازار آزاد، قیمت گذاری شده اند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، شائبه‌های بسیار زیادی در فرآیند‌های تخصیص این ارز‌ها وجود دارد؛ در حالیکه این شائبه ها، هم به سرمایه‌های اجتماعی آسیب میزنند و هم به هیچ عنوان، منفعتی برای اقتصاد ایران ندارد؛ بنابراین بهتر بود نرخ ارز به سمت قیمت واحد می‌رفت تا به کنترل بهتری در کالا‌های دریافت کننده ارز، منجر شود.

اسلامی تصریح کرد: به دلایل متعدد، همه دولت‌ها سعی می‌کنند رفتار‌های پوپولیستی داشته باشند؛ چراکه سواد اقتصادی و مالی جامعه پایین است و این سواد پایین باعث می‌شود مردم، تصویر اشتباهی از تاثیر سیاست گذاری‌ها داشته باشند و سیاست‌گذاران نیز سعی می‌کنند با کنترل اذهان مردم، این گونه القاء کنند که آن‌ها باعث تورم نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی در افزایش قاچاق کالا، گفت: به صورت طبیعی زمانی که جایی رانت ایجاد شود، تقاضای اصلی در جامعه تامین نمی‌شود و بخشی از تقاضا به سمت قاچاق می‌رود؛ از سوی دیگر، زمانی که قیمت گذاری ناصحیحی روی هر کالایی به خصوص ارز انجام می‌شود، سایر کالا‌ها نیز از این روش قیمت گذاری تاثیر می‌پذیرند و یک نوع عدم تعادل بین اقتصاد داخل و خارج از کشور ایجاد و جریان‌های سوداگرایانه، حول آن کالا ایجاد شده و بخشی از رانت ایجاد شده از کشور خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار اثر مثبتی روی هیچ بخشی نداشته و مردم آن را در سفره هایشان احساس نکرده اند، اظهار داشت: تعیین کالا‌هایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شوند، با صدور بخشنامه‌های مختلف با چالش‌های متعددی مواجه است و نحوه تخصیص ارز به این کالا‌ها مشکلات جدی دارد؛ بسیاری از کالا‌ها محل مصرف برای تولیدات بعدی هستند که این بخش نیز، با چالش مواجه شده است.

اسلامی با تاکید بر اصلاح روند موجود در نرخ گذاری ارز، افزود: راهکار بلندمدت «اتخاذ سیاست‌های ارزی صحیح برای حرکت به سمت تک نرخی شدن»، «تعیین قیمت‌ها بر اساس سازوکار بازار» و «پرهیز از اعطای منافع به گروه‌های خاص از سوی دولت ها» است که البته طی ۲۰ سال گذشته نیز، قول‌های زیادی در این زمینه داده شده؛ اما تاکنون به منصه ظهور نرسیده است.

این اقتصاددان ادامه داد: در کوتاه مدت نیز، باید فهرست تمام کالا‌هایی که مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی شده اند، به طور کاملا شفاف اعلام و روز به روز از تعداد این کالا‌ها کاسته شود و اختلاف قیمت رانتی این کالا‌ها با قیمت بازار نیز کاهش یابد.
_______________________

۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت نفتی فردا منتشر می‌شود
 
عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریال «اوراق منفعت» شرکت ملی نفت با هدف تامین مالی طرح‌های نگهداشت تولید میدان‌های نفتی از فردا (سه شنبه) در بازار سرمایه آغاز می‌شود. این اوراق از ۹ بهمن ۱۳۹۷ به مدت سه روز کاری عرضه می‌شود.
 
اوراق منفعت از جمله ابزار‌های نوین تامین مالی در بازار سرمایه است؛ این اوراق به پشتوانه درآمد‌هایی که در آینده به دست می‌آید، منتشر می‌شود. درآمد حاصل از فروش نفت ۱۱ حلقه چاه که به عنوان منافع مبنای انتشار این اوراق مورد استفاده قرار می‌گیرند تامین می‌شود.
 
نرخ علی الحساب و نرخ بازخرید این اوراق ۱۹ درصد و پرداخت‌های دوره‌ای آن‌ها هر ۶ ماه یکبار است؛ عرضه این اوراق از طریق فرابورس انجام می‌شود. ضامن اصل این اوراق، شرکت ملی نفت ایران و ضامن سود آن، صندوق‌های بازنشستگی پس انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت است.
 
بنا به این گزارش، وزارت نفت برای برای تامین مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میادین نفتی در حال بهره‌برداری در نظر دارد تا پایان امسال، ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق «منفعت» منتشر کند. بر این اساس، در گام نخست قرار است ۱۰ هزار میلیارد ریال از این اوراق در بازار سرمایه منتشر شود.
 
«رضا دهقان» معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود: اجرای ۳۳ طرح در سه سال برای طرح‌های نگهداشت و تولید نفت تعریف شده است که ۲۹ طرح در خشکی قرار دارد.
 
به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری مصوب برای اجرای این طرح‌ها ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد بود که پس از اجرای کامل آنها، تولید نفت به طور میانگین ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد؛ ۸۰ درصد تامین مالی این طرح‌ها از طریق شرکت واسطه و بقیه توسط پیمانکاران تامین می‌شود.
 
وزارت نفت هفته گذشته، ۹ قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید میدان‌های نفتی به ارزش یک میلیارد دلار را با شرکت‌های داخلی امضا کرد.
_______________________

وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان شد

 این در حالی است که اگر منابع جدیدی برای پرداخت وام ازدواج پیش‌بینی نشود، احتمال دارد که تعداد تسهیلات پرداختی در سال آینده کاهش یابد.

فاطمه ذوالقدر، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه (۸ بهمن) از افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ خبر داد.

وی افزود: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۸ با پیشنهاد افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله موافقت کردند.

این افزایش مبلغ تسهیلات در شرایطی انجام شده که دولت در لایحه‌ای که به مجلس ارائه کرد، مبلغ وام ازدواج را برای سال آینده ۱۵ میلیون تومان تعیین کرده بود و به نظر می‌رسد که بانک مرکزی این موضوع را پس از بررسی منابع موردنیاز برای پرداخت تسهیلات در لایحه بودجه گنجانده باشد.

این اتفاق در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ نیز افتاد و در شرایطی که وام ازدواج سه میلیون تومان در نظر گرفته شده بود، مجلس مبلغ ۱۰ میلیون تومان را برای وام ازدواج تصویب کرد و بیش از سه برابر رقم وام ازدواج را افزایش داد.

در آن زمان نیز، عبدالناصر همتی، مدیرعامل وقت بانک ملی ایران و رئیس وقت شورای عالی هماهنگی بانک‌ها که امروز ریاست کل بانک مرکزی را برعهده دارد، این تصمیم را اشتباه خوانده بود و گفته بود که تبصره موجود برای افزایش وام سه میلیونی به ۱۰ میلیون تومان با توجه به منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به عنوان تأمین‌کننده وام ازدواج، عملیاتی نیست.

وی این را هم گفته بود که اگر قرار باشد که سقف وام را به یک‌باره تا سه برابر افزایش دهیم، به‌طور حتم میزان پرداخت به یک سوم کاهش می‌یابد که در این حالت نه تنها تبصره موجود نتوانسته گره‌ای از مشکلات زوجین باز کند، بلکه موجب می‌شود عده‌ای از این تسهیلات استفاده کرده و عده‌ای دیگر از آن محروم شوند.

همتی در آن زمان راهکار افزایش سقف وام ازدواج را افزایش به مرور و با رشد سالانه حداکثر ۱۰ درصدی اعلام کرده بود و پیشنهاد دیگر وی تغییر نرخ سود در تسهیلات ازدواج بود؛ به‌طوری که بخشی از این افزایش را از منابع قرض‌الحسنه خارج کرده و به جای سود چهار درصد موجود، به آن سود مبادله‌ای تعلق گیرد.

به گفته وی، دولت در روند آماده‌سازی لایحه بودجه، هر کدام از بخش‌ها را بررسی کرده و به مجلس پیشنهاد می‌کند؛ بنابراین زمانی که دولت رقم ۱۵ میلیون تومان را برای وام ازدواج در نظر گرفته، قطعاً با بررسی بانک مرکزی از میزان منابع قرض‌الحسنه بانکی این کار انجام شده است.

به این ترتیب، با افزایش مبلغ وام ازدواج بدون پیش‌بینی و در نظر گرفتن منابع جدید برای پرداخت آن، احتمال دارد که تعداد پرداخت‌های بانکی برای وام ازدواج کاهش یابد. با این اوصاف باید دید بانک مرکزی برای حل این مشکل چه تدابیری را در پیش خواهد گرفت.
_______________________

شماره شبای ۶ میلیون مشمول سهام عدالت ثبت نشده است

بر اساس اطلاعیه سازمان خصوصی سازی، حدود ۶ میلیون نفر از مشمولان وارد سامانه سهام عدالت نشده و یا اطلاعات شبا بانکی خود را در سامانه درج نکرده‌اند که ممکن است این افراد از شمول تعلق سهام عدالت خارج شوند.

اگر چه تعداد زیادی از مشمولان سهام عدالت طی حدود دو سال گذشته شماره شبای بانکی و اطلاعات تکمیلی لازم را در سامانه سهام عدالت ثبت کرده‌اند و از سود عملکرد سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ سهام عدالت نیز بهره‌مند شده‌اند، اما هنوز حدود ۶ میلیون نفر از مشمولان وارد سامانه سهام عدالت نشده و یا اطلاعات شبا بانکی خود را در سامانه درج نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور بیشترین همکاری با سامانه سهام عدالت را داشته اند و بیش از ۹۰ درصد این مددجویان شماره شبا بانکی خود را در سامانه به ثبت رساندند، ولی کارکنان دولت و برخی دیگر از اقشار مشمول سهام عدالت کمترین میزان ثبت شبا بانکی داشته اند.

البته نکته مهم این است که طرح توزیع سهام عدالت همانند طرح‌های حمایتی مشابه، نظیر پرداخت یارانه‌ها که صرفاً سرپرستان خانوار طرف طرح قرار دارند نیست و در طرح سهام عدالت یکایک افراد خانوار باید به صورت فردی وارد سامانه سهام عدالت شده و اطلاعات شبای بانکی خود را به ثبت برسانند.

طبق اعلام سازمان خصوصی سازی، این سازمان از عموم مشمولان سهام عدالت تقاضا و تأکید کرده است با توجه به محدود بودن مهلت زمانی برای ورود و درج شبا بانکی در سامانه سهام عدالت و از آنجا که ممکن است این افراد از شمول تعلق سهام عدالت خارج شوند، تمامی افراد خانوار‌هایی که از این سهام برخوردارند هر چه سریعتر و طی بهمن ماه امسال نسبت به اعلام شبا بانکی خود اقدام کنند. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات